Sain asiakkaalta ihan kiinnostavan kysymyksen aiheesta sinkitys. Miksi tallikalusteet pitäisi sinkitä - ja olisivatko ne edullisemmat ilman sinkitystä? Ja toisaalta kysymys siitä, miksi ne pitää sinkitä, jos ne kerran maalataan?
Ihan hyvä kysymys. Sitä ei itse aina tule ajatelleeksi asioita tarkemmin, mitä pyörittelee pitkin päivää. Eihän se niin selvä juttu ole. Miten loistava aihe kirjoittaa tästä!
Sain asiakkaalta ihan kiinnostavan kysymyksen aiheesta sinkitys. Miksi tallikalusteet pitäisi sinkitä - ja olisivatko ne edullisemmat ilman sinkitystä? Ja toisaalta kysymys siitä, miksi ne pitää sinkitä, jos ne kerran maalataan?
Ihan hyvä kysymys. Sitä ei itse aina tule ajatelleeksi asioita tarkemmin, mitä pyörittelee pitkin päivää. Eihän se niin selvä juttu ole. Miten loistava aihe kirjoittaa tästä!
Yritän kirjoittaa ilman mitään hienosteluja taikka teknisiä juttuja. Aika lailla tämä tulee ns. mutkia oikoen niin, että ajatus tulisi selväksi.
Talli- ja koirakalusteet, ovet ja muut ovat teräsrunkoisia kalusteita. Näin taataan niiden kestävyys myös haastavassa tilanteessa. Käy karsinan ovena vaikka pätkä paalinarua, mikäli hevonen haluaa karsinassa olla. Yleensä oveksi halutaan silti jotain vähän vankempaa materiaalia niin, ettei se haluttomampi karsina-asuja löydy aamulla kaura-astialta. Iso eläin tarvitsee isot ovet, mistä johtuen teräs on luonteva vaihtoehto materiaalina.
Ihan mikä tahansa metallia muistuttava putkenpätkä ei ole terästä. Toisaalta teräsputkea on montaa eri vahvuutta ts. putken seinämä voi olla hyvinkin ohut. Esimerkiksi ikkunakalterista ei päälle päin erota putken seinämän vahvuutta muutoin, kuin painosta. Toki asia tulee siinä vaiheessa ilmi, jos sattuu vahinko. Niissä ääritilanteissa pitäisi kalterin kestää pahemmin vääntymättä myös se, että hevonen potkii siihen. Mitäpä iloa olisi ikkunakalterista, joka tositilanteessa antaisi periksi?
Teräskalusteet on tapana sinkitä. Sinkitys on se hopeaharmaa pinta, mikä esimerkiksi meidän talli- ja koirakalusteiden metalliosissa on. Sinkityksen tarkoitus on suojata metallia. Ilman sinkittyä pintaa teräs ruostuu ja vähitellen se ruoste sitten etenee - kunnes putki on puhki. Umpiruostunut putki ei taas suojaa yhtään mitään - lisäksi se on ruma. Ihan päivässä taikka kahdessa se ei toki tapahdu, vaan pikemminkin vuosissa.
Joskus on tullut ihmettelyä siitä, että tallikalusteissa on "reikiä putken ala-ja yläpäässä". Ne reiät on siinä ihan tarkoituksella, koska sinkin pitää päästä myös sinne putken sisäpinnalle. Jos putki päältä näyttää ihan hyvälle, voi se sisäpuolelta olla aika hurjan näköinen. Eli sinkki on se aine, jolla teräskalusteet pinnoitetaan. Se ehkäisee ruostumista - ja onhan ne pinnat helpompi pitää puhtaana.
Väriä kaltereihin?
Maali suojaa metallia, mutta ei siinä määrin, kuin sinkitys. Maaliin tulee helpommin vaurioita, mistä ruoste pääsee taas vaurioittamaan teräsputkea. Monet ovat varmasti nähneet talleilla hevosia, jotka osaavat "soittaa hampailla viulua", eli hankaavat hampailla kalteita. Eihän mikään maali sellaista kestä, vaan teräs väkisinkin tulee esiin.
Siksi maalattavaksi tulevat kalusteet käsitellään käytännössä kahteen kertaan: Ensin sinkitään ja sitten maalataan. Koska käsittelyitä on tuplat, se näkyy maalipintaisten kalusteinen hinnassa. Tosin - onhan ne maalissa olevat kalterit tyylikkään näköisiä. Niillä saa aikaan yksilöllisen tallin, jossa kelpaa harrastaa.
Noin kun asiaa ajattelen, niin hyvä syy sinkitykselle voisi olla, että jos maali pääsee lohkeamaan ja suojaamattomasta kohdasta pääsee sitten kosteutta sisään, niin siellähän se metalli saa sitten rauhassa ruostua kenenkään huomaamatta, kunnes jonain päivänä murtuu väärällä hetkellä ja siitä sitä vahinkoa vasta tuleekin.
Kelpaisiko selitykseksi?
Sitä en sitten osaa sanoa kumpiko on soveltuvampi näille tuotteille, kuumasinkitys vai sähkösinkitys.