Hirnu Oy:n blogi

Sponsoroinnin ihmeellinen maailma

Maanantai 14.3.2016 - KMA


Tässä pari asiaa ajateltavaksi: 

1) Yrityksen eurolla on sama ostovoima, kuin yksityisen ihmisen eurolla. Mikäli yritys antaa rahaa taikka tavaraa johonkin tarkoitukseen, oletuksena on, että asialle saa jotain vastinetta. Ilmaista rahaa ei ole olemassa. Mikäli et ole valmis tuen eteen tekemään mitään, sitä ei kannata pyytää. 

Hyvänä esimerkkinä ovat vaikkapa hiihtäjät, jotka saavat tukea eri suksifirmoilta. Hiihtäjät ja valmentajat pitävät huolen, että TV-haastattelussa on aivan varmasti sukset esillä komeasti paraatipaikalla. Miksi? Siksi, että näin he lunastavat oman osuutensa diilistä. Sponsoriyhteistyötä on myös se, että nämä samaiset hiihtäjät sattuvat olemaan paikalla ja kiertävät esittelemässä messuilla tms. näitä samaisia suksia ja sauvoja. Eli tekevät työtä vastineeksi saamastaan tuesta. 

Mieti siis valmiiksi, mikä on sinun osuutesi sponsoriyhteistyöstä. Mitä sinä voisit tehdä, jotta olet tuen ansainnut - tai toisin sanoen: yrityksen kannattaa sinun mainosarvoosi sijoittaa.

Mieti myös sitä, oletko todellisuudessa valmis tekemään esim. esitteiden jakamista kisapaikalla? Tämä otan esille siksi, että sitä meille usein tarjotaan: Voidaan jakaa esitteitä kisapaikalla. Ehditkö oikeasti? Maltatko kesken kisojen, kavereiden seuratessa toisten suorituksia, ryhtyä esitteitä tyrkyttämään tuntemattomille? Oletko etukäteen perehtynyt esitteen tuotteisiin sitä varalta, että joku kysyy siitä jotain?

Sopimuksesta luistaminen tulee yleensä ilmi. Sponsorisi edustaja tai tuttava saattaa nimittäin olla kisapaikalla ja ihmetellä, mikäli esitteitä ei ihmisten käsissä näy. Onko esitenippu on päätynytkin suoraan paperinkeräykseen?  

Joten vinkki: älä ikinä lupaa sellaista, mitä et oikeasti ole valmis tai pysty toteuttamaan.

2) Ota selville, kenen kanssa yhteistyötä haaveilet. Ole kiinnostunut firmasta, kuin olisit hakemassa sinne töihin. 

Olen nimittäin kertaalleen kokeillut, kun nuorella oli päällään kisatakki, trailerissa tarra ja muutakin pientä rekvisiittaa erään firman logolla varustettuna. Kysyin tältä nuorelta aikuiselta, mitä se firma tekee. Nuori ei osannut vastata, äiti ei osannut vastata ja isäkään ei ollut aivan varma.

Itseäni olisi kiinnostanut, mitä tuon firman edustaja olisi asiasta ollut mieltä. Onneksi ei ollut meidän firma :)  Itse olisin ollut aika pettynyt hukkaan heitettyihin euroihin. Minimi sponsoriyhteistyössä on edes tietää, mitä tekemällä firma tienaa sponsorointiin käytettävät rahat, eikö? 

Joten vinkki: Tee kotityöt, eli opiskele firman tuotteet. Vikkaa niistä kavereille, postaa jotain kivaa facessa tai blogissa tähän firmaan liittyen. 

Ja muista - kun olet ottanut vastaan taloudellista tukea joko rahana tai tavarana, sinun pitää olla valmis hoitamaan oma osuutesi diilistä. Vaikka juhannuksena löytyisi ihana uusi poikakaveri, ei kisakausi saa katketa siihen - uuden poikakaverin hevosallergiasta huolimatta. Rahan vastaanottaminen tuo mukanaan velvoitteita. Kannattaa pitää se mielessä. 

Loppumietteitä

On harmi, että moni näppärä tulevaisuuden toivo jää ilman mahdollisuutta näyttää kykynsä kilpakentillä. Vanhempien varallisuus ei välttämättä riitä kalliin hevosharrastuksen ylläpitämiseen, kilpailemisesta ja siihen liittyvistä kustannuksista puhumattakaan. Ratsastustallin hevosella, tuntiperusteisella harjoittelulla ei kovin pitkälle kotitallin tallikisoista eteenpäin pötki. 

Jotta sponsoriyhteistyötä voisi harkita, pitää kuitenkin jonkinlainen perusta olla ponnistaa satunnaisesta harrastamisesta "tositoimiin". Lähtökohtaisesti ratsastamisen saralla pitää siis olla käytössä hevonen ja varaa vastata sen kustannuksista. Se on vain fakta.

Samoin se menee muissakin lajeissa. Tulevaisuuden hiihtäjän on vaikea vakuuttaa ketään ylivoimaisuudestaan ilman, että on edes ne jonkinlaiset sukset ensimmäisiä kisanäyttöjä varten hommannut. Ja pitäähän se jollakin keinoin kokeilla, josko tämä on oma laji. 

Suurin ongelma oman kokemukseni mukaan on kuitenkin nuoren oma into ja motivaatio - tai pikemminkin näiden kahden puute. Sitä myötä tulee haluttomuus toimia sovitun mukaisesti, tai se koetaan noloksi.

Kuten sanottu, sponsorointi on yhteistyötä. 

Avainsanat: hevosharrastus, sponsoritoiminta, harrastus


Kommentit

25.5.2016 15.12  Anne Paavilainen

Olipa hyvä blogikirjoitus!


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini